menu-cancel-iconMENU SK / EN

Formulár bol úspešne odoslaný

Ďakujeme.

URL adresa webu: https://ereport.sk/

Skóre udelené komisiou: 7,8

Posudok vypracoval/a: Michal Hvorecký, vstupná analýza Aneta Žugecová

 

Upozornenie: Posudok je osobným vyjadrením konkrétneho člena komisie k predmetnému webu. Posudok bol vypracovaný až po nezávislom hodnotení webu jednotlivými členmi komisie a nevyjadruje názor celej komisie. 

 

Zistené kritériá pre zaradenie na zoznam:

  • Stránka obsahuje klamlivé, dezinformačné správy a lživú propagandu, čiže tvrdenia, ktoré sú v rozpore s faktami, napr. fotografie a videá použité v inom, zavádzajúcom kontexte, vymyslené alebo závažne prekrútené udalosti atď. Netýka sa jasne prezentovaných názorových článkov.
  • Stránka obsahuje konšpiračné teórie a “bludy”, ktoré môžu mať vážnejšie politické, ekonomické, zdravotné dôsledky, bez ich kritického zhodnotenia. Nevzťahuje sa na zaujímavosti, záhady, jasne označené špekulácie.

 

Základná charakteristika webu

Portál eReport založil v roku 2020 Fedor Flašík, ktorý má prepojenie na stranu SMER-SSD. Webová stránka kombinuje formát spravodajského webu (v rubrikách Aktuality, Politika, Správy, Rozhovory, Šport) a bulvárny obsah (najmä v rubrike Celebrity). V čase vzniku webu jeho zakladateľ pre Denník N povedal: „Má to byť normálny portál, kde nájdete všetko. Bude zameraný na politiku, šoubiznis, šport, zaujímavosti, blogy, varenie, horoskopy, televízne programy, divadelné programy… Čiže keď na ten web niekto príde, tak v princípe z neho nemusí odísť.“  Web kombinuje správy z tlačových agentúr s názorovými textami a dezinformačnými naratívmi. Šéfredaktorkou portálu je Soňa Baniarová, ktorá v minulosti pôsobila v denníkoch Nový Čas a Plus 1 deň (aktualizácia: Soňa Baniarová odišla z postu šéfredaktorky 23.4.2022, meno aktuálneho šéfredaktora nie je známe).

Portál Omédiách.com tiež upozornil, že web eReport „nedodržiava zásady serióznej žurnalistiky. Hoci sa tvári ako spravodajský, dáva nekritický priestor hlavne predstaviteľom Smeru, Hlasu, Harabinovej strane, ale aj politickým ambíciám majiteľa - niekdajšieho autora kampaní HZDS či Smeru - Fedora Flašíka.

 

Pozadie webu

Portál eReport  STORYmedia s.r.o., ktorá patrí F. Flašíkovi. F. Flašík v 90. rokoch pomáhal v kampani strane HZDS a neskôr stál pri vzniku strany Smer, ktorej pomáhal s reklamou a marketingom. V nahrávke Gorila zaznie: „Fedor Flašík vybral 250 na stranu.“

F. Flašík je politicky angažovaná osoba, čo sa prejavuje aj v obsahu webu, na čo upozornil aj portál Omédiách.com. Ako príklad uvádzajú nekritický rozhovor redaktorky Mimi Šramovej s F. Flašíkom o jeho politickom projekte Aj ja som Slovensko.

Redaktor Denníka N a člen hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk Filip Struhárik v apríli 2022 upozornil na to, že eReport pôsobí ako „spriatelená internetová televízia“ politických strán Hlas a Smer. Argumentuje tým, že si redaktorka videorozhovorov Mimi Šramová volá do štúdia najčastejšie predstaviteľov Hlasu a Smeru a iných predstaviteľov verejného života, ktorí boli kritickí voči vtedajšej vláde. Upozornil tiež na nepomer vysielaných vystúpení politikov Smeru a Hlasu v porovnaní s inými politickými stranami.

 

Šírenie naratívov kremeľskej propagandy o vojne na Ukrajine

Článok Taliansky režisér a jeho dokument „Ukrajina-rok lží:“ Západ v súvislosti s vojnou vyrába históriu jednej pravdy! z 5.3.2023 propaguje video režiséra Massima Mazzucca z televízie contro tv, ktoré šíri dezinformácie a tvrdenia v súlade s kremeľskou propagandou. Na video upozornila aj Polícia SR, ktorá píše, že contro tv „sa pred začiatkom vojny angažovala v téme koronavírusu a šírila bludy a nezmysly o covide, vakcínach a podobne. Po vojne presedlala na vojnu na Ukrajine a bráni ruskú agresiu zubami-nechtami. [...] Z povahy videí jednoznačne vyplýva, že ide o hlásnu trúbu kremeľskej propagandy, pravdepodobne platenú z ruských zdrojov.

Video obsahuje viacero dezinformačných naratívov ohľadom vojny na Ukrajine podobné tým, ktoré šíri kremeľská propaganda s cieľom ospravedlniť a legitimizovať ruský vojenský útok na suverénny štát – Ukrajinu. Vo videu je nepravdivá informácia o tajných amerických laboratóriách na Ukrajine, ktorú debunkoval český portál Manipulátoři.cz, dezinformácia o utláčaní ruskojazyčného obyvateľstva na Ukrajine, ktorej sa venuje SME, či fotografia pamätníka na Ukrajine so zavádzajúcim, dopísaným popisom: „Na pamiatku detí pozabíjaných Banderovcami 2014-2022“. Ide o pamätník, ktorý na Donbase dala zriadiť International Children Commission. Táto komisia uvádza, že za šesť rokov vojny na Donbase bolo zabitých 147 detí, 98 mužov a 49 žien, 363 detí bolo zranených. Ako upozorňuje portál Manipulátoři.cz, International Children Commision nikde neuvádza, že má ísť o obete polovojenského oddielu Azov, ktorý je niekedy označovaný ako „banderovci“. Vo videu sa tiež nachádzajú fotografie masových hrobov žien a detí z východu Ukrajiny.

Na východe tejto krajiny bolo skutočne nájdených niekoľko skupinových alebo neoznačených hrobov, avšak nie je potvrdené, že by dochádzalo k vojnovým zločinom. Mohlo ísť napríklad o nelegálne hroby chudobných, čo potvrdili aj miestni obyvatelia. Jeden príklad zneužitia takéhoto hrobu ruskou propagandou opísala Charkovská skupina na ochranu ľudských práv.

Ďalšie dezinformácie objavujúce sa vo videu, na ktoré upozornila Polícia SR, zahŕňajú nepodložené tvrdenia o údajnej genocíde na východe Ukrajiny (tvrdenia debunkovali Manipulátoři.cz) či tvrdenia o fašistoch v ukrajinskej vláde (debunkované tiež portálom Manipulátoři.cz).